Så tillgänglig är webbplatsen
Vi är medvetna om att det finns brister i tillgänglighet på vår webbplats. De brister som finns beskriver vi längre ner på sidan.
Kontakta oss om du inte kan använda delar av webbplatsen
Om du behöver material från vasttrafik.se som inte är tillgängligt för dig kan du kontakta oss, så gör vi vårt bästa för att möta ditt behov.
Rapportera brister
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet och vill gärna få information om du upptäcker brister så att vi kan åtgärda dem.
Tillsyn
Kontakta DIGG - myndigheten för digital förvaltning om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter. De ansvarar för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
DIGG - myndigheten för digital förvaltning
Information om webbplatsens tillgänglighet
Här beskriver vi de tillgänglighetsbrister som finns på labs.vasttrafik.se.
Efter varje brist som vi planerar att åtgärda så finns en intern referens följt av en siffra, till exempel NV-1234. Denna referens underlättar för oss som arbetar med vasttrafik.se att följa upp de angivna bristerna. Referensnumret är avsett för internt bruk.
Webbplatsens brister utifrån situation
Inget statusmeddelande om att du har fyllt i en felaktig hållplats, adress eller plats på hållplatskartan när du har stavat fel
På hållplats och zonkartan, om du under Ange hållplats,adress eller plats fyller i något felstavat och inte väljer någon av alternativen i listan så kan du ta dig vidare utan att du får information om att du inte fyllt i något. Om du använder skärmläsare så är konsekvensen att det då inte finns något för den att läsa upp kring detta. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5021
Inget statusmeddelande om att du har fyllt i en felaktig hållplats, adress eller plats på hållplatskartan när du har stavat fel
På hållplats och zonkartan, om du under Ange hållplats,adress eller plats fyller i något felstavat och inte väljer någon av alternativen i listan så kan du ta dig vidare utan att du får information om att du inte fyllt i något. Om du använder skärmläsare så är konsekvensen att det då inte finns något för den att läsa upp kring detta. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5021
Inga kända problem som påverkar vid användning utan hörsel eller nedsatt hörsel.
Inget statusmeddelande om att du har fyllt i en felaktig hållplats, adress eller plats på hållplatskartan när du har stavat fel
På hållplats- och zonkartan, om du under Ange hållplats, adress eller plats fyller i något felstavat och inte väljer någon av alternativen i listan så kan du ta dig vidare utan att du får information om att du inte fyllt i något. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5021
Otydligt namn på knappar för frågor vi ställer till kunder
När vi frågar kunder om vad de tycker så är namnet på knappen "Skicka" för att svara på våra frågor. Då denna knapp ibland ligger ihop med andra knappar så kan knappens effekt vara otydligt. Även när knappen ligger för sig så kan det uppfattas som otydligt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5276
Inga kända problem som påverkar vid användning med användning med nedsatt färgseende.
Zoner och hållplatser - karta
Om en hållplats hamnar utanför inzoomat läge i kartan blir fokusmarkeringen inte synlig. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5204
Zoner och hållplatser - karta
Om en hållplats hamnar utanför inzoomat läge i kartan blir fokusmarkeringen inte synlig. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5204
Navigering på begränsat skärmutrymme - karta
Om man använder mobil kan det vara svårt att navigera på kartan om man fällt ut frågeformuläret och kartfiltret. Det kan även vara svårt att navigera med minimerat frågeformulär och utan kartfiltret utfällt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5743
Objekt som har fokus döljs bakom generell kartinformationstext
När ett objekt i högra hörnet av kartan får fokus döljs objektet bakom den generella karttexten. Det går att se vilket objekt som får fokus, men det går inte att se vad som står i det. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5716
Så har vi testat webbplatsen
Västtrafik AB granskar webbplatsen löpande och korrigerar brister i tillgänglighet.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades: 2024-04-03